Welke manier van leren past bij mij? Hoe motiveer ik mezelf om thuis aan de slag te gaan? En wat is nou de beste manier om een vak als biologie aan te pakken? Op deze, en nog veel meer vragen, krijgen leerlingen een antwoord tijdens de training Leren leren van JAM. Simone is één van de docenten die de training in de herfstvakantie geeft. ‘Leerlingen komen vaak naar deze training omdat hun ouders dat willen. Ze vertellen dan aan het begin van de dag dat ze echt niet van leren en van school houden. Het geven van de training is daardoor best een uitdaging. Om de dag te laten slagen kwam er vandaag zelfs een voetbal aan te pas!’
Tim en Gijs zitten in de keuken van JAM te genieten van een tosti. De ochtend, waarin ze geleerd hebben over plannen, mindset en leerstijlen, zit erop. Tim uit de tweede klas van het vwo vertelt dat hij snel afgeleid is. ‘Ik heb ADHD en ik ben niet echt gemotiveerd voor school. Soms weet ik ook niet goed hoe ik het bij een vak moet aanpakken.’ Zijn buurman Gijs knikt. ‘Dat heb ik bij wiskunde. Ik weet niet goed hoe ik me moet voorbereiden op een toets. Dat gaan we vanmiddag leren. Vanochtend heb ik leren plannen.’
‘Dat klopt,’ bevestigt docent Simone. ‘Maar we beginnen de training altijd met het ontdekken van de manier waarop je leert. Daarvoor gebruiken we de test van Kolb. Die bestaat uit negen vragen voor de leerlingen. Zo kunnen ze meteen lekker actief aan de slag.’
Gijs ontdekte dat hij vooral een ‘doener’ is. ‘Ik herkende mezelf precies is de omschrijving,’ zegt hij.
De leerlingen krijgen een lijst met tips bij de gevonden leerstijl. Deze staan in het werkboek dat bij de training hoort. Dat krijgen ze mee als naslagwerk. ‘We hopen dat ze het ook echt gaan gebruiken,’ zegt Simone. ‘Het is superhandig bij het leren. Achterin staan bijvoorbeeld de grammatica van spellingsregels van Nederlands, Engels en Duits.’
Na de pauze is het tijd om het leren voor verschillende vakken te bespreken. ‘Dit onderdeel maken we altijd heel persoonlijk en daardoor interessanter voor de leerling,’ vertelt Simone. ‘Gijs wil het graag over wiskunde hebben, Tim heeft moeite met de talen. Dus dat gaan we oefenen.’
Omdat het herfstvakantie is én om nog wat actiever bezig te zijn, mogen de jongens tussendoor af en toe een potje voetballen. Na een lange pauze met veel tosti’s lopen Tim en Gijs daarom eerst nog even naar het plein. “Zorg voor veel afwisseling” is een tip voor doeners als Gijs. Mooi om dat meteen toe te passen!
Voor meer info: Hoofdvesting JAM
Laan 1940/1945 nr.1 Harderwijk
Telefoon: 06-11083676/0341-745788
Mail: info@jamharderwijk.nl
www.jamnederland.nl