Van bijles tot bedrijf

‘Het begon allemaal thuis in één kamertje. En dat terwijl mijn zus en ik ook nog een vaste baan in het middelbaar onderwijs hadden. We moesten dus extra hard werken, maar dat was het zeker waard,’ blikt Astrid de Bruin terug op de startperiode van JAM Harderwijk. Nu bestaat het bedrijf dat ze samen met zus Jantine van Hunenstijn oprichtte al weer ruim twaalf jaar.

 

We wilden leerlingen die dat nodig hadden graag op een persoonlijke manier helpen,’ vertelt Astrid. ‘Daarom zijn we begonnen met een-op-een begeleidingen en bijlessen, iets wat ik tijdens mijn studie ook al graag deed.’ Herinneringen aan die tijd kwamen naar boven toen Astrid onlangs haar allereerste bijles leerling terugzag, Henk Bronkhorst. Een afspraak om samen bij te praten was zo gemaakt.

 

‘Ik kwam één keer per week bij Astrid thuis in Garderen. Dan kreeg ik een uur lang bijles Nederlands,’ vertelt Henk als hij met een kop koffie bij Astrid aan tafel zit. ‘Ik zat in 3 mavo en vond grammatica en spelling echt lastig. Astrid pakte dit tijdens de bijlessen volgens een strak stappenplan aan en dat heeft zeker geholpen.

‘Daar kwam bij dat Henk een snelle leerling was,’ voegt Astrid toe. ‘Henk ging zo snel vooruit dat we na een half jaar met de bijlessen gestopt zijn.’

 

Inmiddels is het achtentwintig jaar later en heeft Astrid een flinke carrière in het onderwijs achter de rug. Na de lerarenopleiding Nederlands werkte Astrid op verschillende middelbare scholen in de regio. Ze gaf ook Nederlandse les aan vluchtelingen en ze volgde naast haar werk een opleiding tot leidinggevende. ‘Na deze opleiding begon het tot mij door te dringen dat ik het wel erg leuk zou vinden om voor mezelf te beginnen,’ vertelt Astrid. ‘Mijn jongere zus Jantine was inmiddels docente Duits en had ook de nodige ervaring in het onderwijs én als ambulant begeleider. We zijn samen plannen gaan maken.’

Persoonlijke begeleiding en werken met kleine groepen stond centraal toen Astrid en Jantine hun werk vanuit huis begonnen. Al gauw was een grotere locatie nodig en via een aantal verhuizingen vestigde het bedrijf zich voor een langere periode in een historisch pand aan de Academiestraat.

 

‘Dat was het moment waarop Jantine en ik onze vaste baan op school konden opzeggen. JAM was inmiddels uitgegroeid tot een plek waar leerlingen terecht konden voor huiswerkbegeleiding, bijlessen, individuele begeleiding en gezellige activiteiten als kookles en kinderfeestjes. Daarnaast richtten we ons op taalles voor volwassenen en gingen we naar verschillende middelbare scholen toe.’

 

Anderhalf jaar geleden verhuisde JAM naar een voormalige school aan de Laan 1940/1945 in Harderwijk, waar voldoende ruimte is voor alle activiteiten. Henk Bronkhorst werkt inmiddels in de buurt, bij een verzekeringskantoor in Putten.

 

Na de Meao en een studie tot verzekerings- en financieel adviseur heeft Henk daar zijn plek gevonden. Op de vraag of Henk ook iets met onderwijs heeft, glimlacht hij.

‘Ik niet zozeer, maar mijn vrouw wel. Zij werkt in het primair onderwijs en via haar heb ik Astrid weer ontmoet.’

En hoe gaat het nu met zijn Nederlands? ‘Goed,’ vertelt Henk. ‘Ik ben dan wel geen docent geworden, maar in brieven schrijven ben ik redelijk vaardig en een kleine correctie in het schrijfwerk van collega’s lukt ook prima!’